Sydsjællands Amatørgeologiske Forening
S.A.F.
. Forsiden Bestyrelsen Aktiviteter Medlemskab Medl.bladet Turbilleder .
. Nye fund Foreningsnyt Biblioteket S.A.F.s venner Stenmessen Links .
. Aktivitetsaftener Fossilgruppen Mineralgruppen Strandstensgruppen Interessegrupper Lokaliteter .

Billeder fra Sejrøturen d. 22 Juli

I aktivitetskalenderen for Sejerø står det nævnt, at der i Juli 2012 kommer  ”2 garvede stenslibere og 3 guider fra Vestsj. stenklub. Tur til stranden.” . Det blev så til Mogens og Addy (samt en lille hund) og Asbjørn fra NVS og Finn M. fra SAF, som stillede deres kvalifikationer til rådighed de 3 dage i ”fælleshuset” på Sejerby havn.
Om søndagen besluttede Mona og Niels og jeg, at vi ville tage en tur til øen for at tilse projektet. Sammen med en masse rare stenfolk fra Nordvestsjællands stenklub sejlede vi med færgen fra Havnsø til Sejerø. Vi ankom lidt over kl. 10 og blev modtaget af Mogens på kajen. og vi slentrede rundt på havnen, her lå en masse små sejlbåde og fiskerbåde og sandelig også et vikingeskib ved navn ”Aslak”. Vikingeskibet er en tilnærmet model af ”Ladbyskibet” fra Kerteminde. ”Aslak”, med besætning, var på sommertogt Danmark rundt, men var blæst inde i Sejerby havn.
Sammen fulgtes vi til ”Tejsten museet”, hvor vi så den stenudstilling som præsenteres af Karl og Mogens i perioden 1. maj - 15. september i år. Museet er opkaldt efter den sjældne fugl; ”Tejsten”, som har et ynglested på Lindehoved på Sejerø. Tejsten er en alkefugl, der med sin oprette holdning og sort-hvide fjerdragt minder om den sydlige halvkugles pingviner.
Mogens guidede os på stranden nord for havnen, hvilket han gjorde 3 gange dagligt denne forlængede weekend. På stranden fandt vi en del ledeblokke og der var også ignimbritter, basalter, skolithossandsten, havsvampe, kaotiske sporfossiler, også lidt søpindsvin og en meget flot flinteflække.
Vi gik tilbage til ”fælleshuset” ved 13-tiden. Her traf vi den fantastiske ildsjæl Birgit Kahré, som i øvrigt ikke generede sig for at give Mogens en kærlig og vel fortjent skideballe. Ved at søge fonde er det lykkedes Birgit Kahré ved frivillig arbejdskraft fra Tejstens Venner på 7 år at skaffe ¼ mill. kr. til tejstgalleriet. Arbejdet er baseret på kærlighed og glæde til gavn for andre. hvilket gjorde det muligt i samarbejde med Kalundborg kommune at bygge ”fælleshuset” på Sejerby havn, ligeledes havde hun personligt, fået nogle tusind kr., som var investeret i de flotte stenslibe maskiner. Man må i den grad tage hatten af for både Birgit Kahré samt hendes trofaste medhjælper skolelærer Lisbet Andersen, forfatter til bogen: ”Sten ved stranden”.
Stenslibe maskinerne var denne weekend opstillet i ”fælleshuset”, hvor Finn M. vejledte alle der havde lyst at prøve at slibe sten både voksne og børn og ikke mindst Birgit Kahré.
Midt på eftermiddagen underhold Birgit Kahré med charmerende harmonika spil, det var virkelig virtuost og professionelt udført, selv børnene dansede med og fik lov at trykke på tasterne på den flotte harmonika.
Der blev også tid til en lille vandre tur. Vi kom forbi det smukke gadekær og vi så den TDC-central, som Niels i sit arbejdsliv havde etableret på Sejerø. Og Sejerby kirke med de flotte kalkmalerier fik også et besøg af os.
I ”fælleshuset” på havnen var der maleriudstilling i den lyse ende, her var åben til kip med ovenlysvinduer. I den anden ende, hvor der var loft og knap så lyst, foregik alt det sjove: stenslibning, stenbestemmelse, harmonikaspil osv. Det var vistnok godt vi havde Niels med derover, for der kom rigtig mange Sejerøboere, som skulle have bestemt deres fossil fund bl.a. mange plader med orthoceratitter og trilobithaler fra megistaspis.
Lur mig hvis ikke Addy, Mogens, Asbjørn og Finn M. glædede sig til at komme hjem og få et varmt bad og hvile lidt ud efter 3 dages besøg hos denne fantastiske ildsjæl på Sejerø.